Alla inlägg under april 2009

Av Ellen - 30 april 2009 12:56

  • I Sverige har vi nästan inga slavar längre. De få som finns är lärare..../Anton 6 år

  • Jag är bästis med en invandrare, men jag tror inte han vet att han är invandrare. Jag har i alla fall inte sagt något..../ Samuel 7 år

  • På Sveriges nationaldag släpper de ut kungen från Skansen. Han vinkar till människorna och tycker det är roligt att få se sig omkring..../ Lissi 6 år

  • Mamma säger att jag är svartsjuk på Simon, men det är inte sant. Det är bara helt vanligt hat..../ Ingrid 8 år

  • Jag kanske ska bli bög, för jag tycker inte så mycket om flickor..../ Henrik 8 år

  • Skillnaden på könsorganen blir mindre och mindre på grund av jämställdhetslagen..../ Merete 9 år

  • Min mamma säger att jag går henne på nerverna fast jag står helt stilla..../ Sigurd 6 år

Av Ellen - 30 april 2009 10:32

Ska ja kolla på nu..fast egentligen så borde det ju heta "Våra värsta år" för de råkar ju inte ut för nåt annat än en massa elände...


Tycker det är synd att de har bytt tid till kl 10:30 istället för kl 13...det passade mycket bättre då..att man kunde se på programmet medans man åt lunch....

Av Ellen - 30 april 2009 10:08

  • Sedan 1907 har Majblommans sålts på våren varje år i syfte att hjälpa barn som behövt extra stöd.


  • Är en av världens äldsta barnhjälpsorganisationer och har redan från början värnat om barnens rätt till ett fullgott och värdigt liv.


  • Barnens behov har förändrats över tiden men Majblomman har alltid anpassat sin verksamhet efter de ändamål som varit aktuella och angelägna att stödja.


  • Idag är Majblommans mål att bekämpa barnfattigdom i Sverige. Vår vision är att alla barn skall få vara med!

  • De allra första majblommorna såldes 1907 i Göteborg. Då kostade de 10 öre styck och hela 139.000 såldes.


  • Från allra första början syftade Majblommans insamling till att hjälpa tuberkulossjuka. Tuberkulosen var en av dåtidens värsta folksjukdomar och den angrep framför allt unga människor och skördade många människoliv. 


  • Majblomman spred sig snabbt över hela Sverige och det bildades Majblommekommittéer i så gott som varje ort.


  • Idén till Majblomman kom från den initiativrika och engagerade fru Beda Hallberg. Beda var verksam inom Göteborgs frivilliga fattigvård under slutet av 1800-talet och vid 1900-talets början. Hon drevs av ett mycket starkt socialt engagemang och hon värnade särskilt om barn och ungdomar.


  • Beda lanserade Majblommans idé i flera länder, men då tuberkulosen som folksjukdom utrotats vid seklets mitt slutade de säljas. Idag finns Majblomman kvar i Sverige, Norge, Finland och Estland.


  • Men idag bekämpar Majblomman för att förbättra barns villkor och bekämpa barnfattigdomen i Sverige. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden.


  • Majblomman delar även årligen ut forskningsbidrag till samhällsvetenskaplig, pedagogisk och medicinsk forskning om barn som syftar till att förebygga, bota och lindra sjukdom, funktionsnedsättning eller social situation.

Av Ellen - 30 april 2009 10:05

Ska ja vara ärlig så har ja inte köpt nån...men ja har heller inte haft möjligheten då ingen har sålt nån till mig....men annars så brukar ja bidrag o köpa en blomma...




Av Ellen - 30 april 2009 09:59

Ja då var det dags att sjunga in våren....o det kommer att tändas en o annan brasa runt om i landet...men missminner ja mig inte så tror ja det är eldningsförbud på vissa ställen så där får de klara sig utan majbrasa...


Men hellre det än o riskera en stor brand.....själv så blir det ingen brasa för våran del (mig o Henrik) men Alice ska iväg o se på en med farmor o farfar...



Av Ellen - 29 april 2009 17:11

Att ställa sig vid spisen..där har ja inte stått på ett par dagar nu..dels för att ja inte har mått så bra...o sen så har Henrik inte varit hemma så då har ja bara bhövt lagat nåt till mig o Alice...


Men idag så får det bli köttbullar, potatis o sås...


Känner även av att huvudvärken börjar bli lite värre så det är bäst att ja stänger ner datorn så det inte blir värre...


 Ha en trevlig kväll...


Tack o hej- leverpastej

Av Ellen - 29 april 2009 17:04

Vad det är kallt..i alla fall här hemma hos mig...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Skapa flashcards