Alla inlägg under februari 2016

Av Ellen - 29 februari 2016 11:30

Därför blir det skottår:


  • Skottår är ett sätt att hålla årstiderna på plats i kalendern..

  • Förskjutning av årstiderna...den tid som det tar för jorden att snurra runt solen är lite längre än 365 dagar, så för att inte få en förskjutning av årstiderna måste en extra dag läggas till vart fjärde år....


  • Eftersom det tropiska året (årstidsåret) är cirka 365,24219 dagar långt går det inte att ständigt använda 365 dagar i kalendern...

  • O för att kompensera solåret har man skjutit in en dag i kalendern under skottåret ca 1/4 dygn längre än 365 dagar...

  • Inom loppet av 100 år skulle årstider, datum för solstånd och dagjämningar m.m nämligen förskjutas med mer än 24 dagar i kalendern. Genom att (med vissa undantag) vart fjärde år öka årets längd med en dag kan kalendern hållas någorlunda i fas med årstiderna...

  • Alla årtal som kan delas med fyra är skottår.....undantag är de årtal som är jämt delbara med 100. Sekelårtal är skottår enbart om de är jämnt delbara med 400...så år 2000 var ett skottår...

  • Förr var skottdagen den 24 februari, men år 2000 lade man skottdagen den 29 februari så då behöver man inte flytta namnsdagar.

  • Ordet skott betyder ’något som skjutits in’...


Av Ellen - 28 februari 2016 10:15

Tillhör du dem som enligt gammal tradition vill att man ska fria? Men nu har ni chansen att fria på egen hand oxå enligt gammal tradition...

 

För imorgon är det nämligen skottår vilket innebär att februari får en extra dag.

 

Enligt gammal tradition är det fritt fram för kvinnor att fria på skottdagen, och män som tackar nej får enbart dra sig ur med hjälp av en dyrbar gåva.

 

 

Myten säger att det var Irlands skyddshelgon S:t Patrick som bestämde att kvinnor skulle få en dag vart fjärde år till att fria. Detta för att kvinnornas förfrågan skulle tas på allvar. Men skottdagen var också en otursdag i det gamla bondesamhället för på skottdagen undvek man att påbörja arbeten som att t.ex bygga hus....

Även om seden säger att kvinnor ”får” fria denna dag, har det fortfarande varit männen som tagit intiativet i det stora hela o detta är ju nåt så gäller även i nutid...att det är männen som ska fria enligt gammal tradition som många kvinnor tycker är mer eller mindre en självklarhet om det ska bli nåt giftemål...


– Men skottdagen gav kvinnorna tillfälle till att vara lite mer flörtiga och leka med könsordningen tyckte S:t Patrick...


Förr var det bland annat populärt att ställa en blomsterkruka på farstukvisten hos den ungkarl som man var intresserad av. Om krukan blev inplockad var det ett tecken på att det även fanns intresse från mannens sida. Om den stod kvar kunde kvinnan där emot inte hoppas på för mycket.

Så om ni känner för att fria till er älskade, passa på nu imorgon och skulle det vara så att ni får ett nej har ni i alla fall chansen att få nn dyr gåva....

Av Ellen - 14 februari 2016 11:00

 

Av Ellen - 2 februari 2016 12:08

Ja har alltid sagt att ja har hellre några få nära  vänner än många ytliga…men har nu på senare tid insett att ja har inte ens det…ja vet inte när nån senast frågade mig om vi skulle hitta på nåt som kanske gå på bio, shopping eller bara ses över en fika…


Har insett att ingen vill umgås med mig…vet inte varför..kanske det beror på att alla mina vänner jobbar så när de kommer hem/är ledig så vill de bara vara hemma..men ja vet många som jobbar men ändå träffar sina vänner…eller beror det på att ja gärna stannar kvar o pratar…kanske ja tar för mycket av mina vänners tid…är det därför ingen vill umgås med mig??


Om bara fler eller åtminstonde nån ville umgås med mig så skulle även mitt behov av att få umgås med nån minska…för min kropp skriker av  behov att få umgås med nån annan än med mina barn…min själ sörjer o mitt hjärta blöder..


Blir påmind flera ggr om dagen hur ensamt mitt liv ä…ja ser folk som lägger upp bilder på olika sociala medier på dem tillsammans med sina vänner…de skriver gärna en gullig kommentar till bilden..


Kollade på min fb-sida för att se hur många kommentarer som ja fann…ja behövde inte leta länge förrän ja fann kommentarer som dessa bland mina sk  ”vänner”..dessa kommentar  fann ja hos  2 st personer o de är riktade till olika personer varje gång…


- tack goa XXX

- känner sig toppen med XXX

- bästa gänget med XXX

- känner sig glädjefylld med XXX

-myser på stan med XXX

- bästa vänner med XXX

- mys o go mat med XXX


 O ingen av dessa kommentarer  är till mig…ärligt talat så har ingen skrivit nåt sånt om mig på fb…ja är väl inte nåns bästa vän eller nån person att umgås med för den delen heller…


Ja kan erkänna att det gör ont inombord…det känns som knivhugg ibland o ibland så kommer tårarna…när man ser alla bilder på människor som har en vän/vänner  vid sin sida…så som ja också så gärna skulle vilja ha…en vän man kan ringa till…en vän som messar o frågar om man vill hitta på nåt eller bara fråga hur läget är…en vän som taggar en på fb med en gullig kommentar till..en vän som både ger o tar…


FY FAN vad ja hatar denna ensamheten….


O ja har alltid trott att ja var en rolig, trevlig o omtyckt person men har tydligen trott fel hela tiden…för om ja nu vore det så borde väl nån vilja umgås med mig eller??


MEN…


Nu är det så att en kompis till mig har brutit foten o är nu sjukskriven o sitter hemma med foten i gips (detta hände för 4 dagar sen) då minsann duger ja…fick ett sms igår om ja o Livia ville komma dit imorgon på fika/lek…o det har inte ens gått en vecka sen händelsen..


MEN…


Ja tror den enda anledningen är att hennes gubbe jobbar…o hon har ingen som kan hämta hennes son i skolan utan såg sin chans med att bjuda mig o Livia på fika efter de har slutat skolan så kan ja när ja hämtar Livia även ta med hennes son…


För hon kunde lika gärna ha bjudit dit mig på fm o vi kunde ha tölat bara hon o ja utan några barn men då hade det ju vart så att ingen kunde hämta sonen… en del inom mig sa att ja skulle skita i det för varför ska ja duga nu när ja inte gör det annars…vi umgås typ aldrig…har försökt flera ggr att vi ska ses men nej det har alltid varit nåt annat…så är det i stort sett med alla mina sk vänner så ja har liksom intalat mig själv att det är ingen ide...att ja ska skita i dem o det får vara upp till dem om de vill ses för ja har nu försökt flera ggr med mina sk vänner men ingen har tid eller om det nu är så att de inte vill umgås med mig…


Men för Livias skull så hon får leka lite så valde ja att åka dit imöra trots att ja känner mig besviken o faktiskt lite utnyttjad..att ja duger nu men inte annars…

Av Ellen - 2 februari 2016 11:09

Kollar runt lite på Instagram o varje dag stöter man på inlägg på tjejer som visar upp sina vältränade kroppar..o nej det är inget fel med o  vara vältränad o mån om sin kropp.


Utan det ja syftar på med detta inlägget är dessa tjejerna som är så vältränade att det ser ut som om överarmarna ska explodera vilken sekund som helst…rutorna på magen är så många/stora så de knappt få plats på den allt för (ofta) magra magen…


Har sett jättemånga inlägg på tjejer som är så magra om magen så de ser ut som de nästan ska gå av på mitten…nästan åt det anorektiska hållet medans deras överarmar är som uppsvällda ballonger..


Varför vill vissa tjejer se ut som en blandning av en  man o en Belgian blue??


Självklart så är smaken olika o det är ju tur det men i mina ögon så ser en del kvinnor groteska ut pga sina jättemuskelösa kroppar…varför inte träna lagomt??


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Skapa flashcards