Direktlänk till inlägg 23 augusti 2021

Ångest??

Av Ellen - 23 augusti 2021 21:30

Känner ett tryck över brösten...att dra ett djupt andetag är svårt..känns som om nån håller emot så ja inte kan andas in helt...känner en olustig känsla i kroppen...vet inte om detta är det som kallas ångest?? har känt så här till o från en längre tid men inte som nu..trycket känns tyngre på nåt vis...men o andra sidan så är det mycket som rör sig i huvudet på mig...tårar som ständigt ligger o lurpassar..när som helst o vart som helst...hjärtat svider...hjärnan känns tom men ändå så jobbar den på högvarv..


Det är så svårt att o förklarar hur man verkligen känner o hur det är..hur man upplever saker o ting eller varför ..men det är som ett enda stort inre kaos...men vet inte hur ska ja ta mig ur detta...ja har sagt till mig själv att ja måste försöka att se framåt o lämna allt det dåliga bakom mig...se ljusare på saker o ting...men det är lättare sagt än gjort när man ständigt blir påmind om det som håller/trycker en tillbaka..


Som t.ex när man läser på FB...flera av mina sk vänner som ja umgicks med förut (både själv o i grupp) som ja inte umgås längre med av okänd anledning...flera ggr läser ja att de umgås o hittar på saker med varandra o hälsar varandra välkomna hem till varandra osv....men aldrig nämns mitt namn...


Eller ta bara häromdagen så stötte ja på en som ja känner...i vanlig ordning så lovar hon att alltid höra av sig eller att vi ska ta en kaffe nån dag...samma sak denna gången för nu menade hon på att vi kunde ses för att vi hade vaccinerat oss..men det är samma visa varje gång för hon hör varken av sig eller att vi ses över en fika... att vi kan ses pga att vi är vaccinerade är oxå skitsnack för ja vet att hon har umgåtts med många andra så varför skulle ja vara ett undantag...lika så när ja messar henne så skriver hon att ja ringer dig sen men det där sen kommer aldrig....så ja har slutat o messat henne..


Eller när min syster skulle komma hit så hade vi länge pratat om att hon skulle stanna över natten o vi skulle dricka vin etc men sen när det väl drog ihop sig mot dagen hon skulle komma så skulle hon bara komma över dagen men ja vet inte om hon förstod min besvikelse för hon ändrade sig o stannade över natten..men det är inte helt ovanligt att hon säger en sak ena gången o sen ändrar hon sig


Känner mig även sviken av pappa..han gjorde mig ledsen för ett tag sen o ja tänkte först inte säga nåt men sen kom ett tillfälle som ja inte kunde låta bli att inte säga nåt...förklarade hur ja kände o upplevde men så såg inte han på saken men menade på att nu fick han dåligt samvete hela den dagen...o det var inte det som var min meningen utan ja ville bara att han skulle veta...sen fick ja dåligt samvete för att ja hade gjort pappa ledsen...men det var ju inte min tanke utan ja vill bara säga att så som han har sagt i alla år att hans mamma har behandlat honom o hans bror...precis så behandlar han mig o min bror fast ja är pappa som pappa upplevde hur hans mamma behandlade honom o hans bror..


O en av anledningen varför pappa sårade mig var att han hade sagt tidigare att han skulle komma hit o vara här speciellt när ja fyllde år...men han kom aldrig...han kunde inte komma pga min bror...o ja vet att det är så...i stort sett alla dagar i veckan år ut o år in...sagt till pappa flera ggr att min bror styr hans liv men det håller inte pappa med om...eller så vill han bara inte erkänna det...men frågan är hur ska min bror klarar sig den dagen inte pappa längre kan hjälpa till eller att han inte längre finns??


Min bror utnyttjar pappa men det är ja som får lida för det...ja hjälper pappa så gott ja kan o så ofta det går med allt o ingenting o ja kräver inget tillbaka medans min bror suger ut allt han kan utan att tänka efter...ja hade verkligen hoppats att pappa hade kommit hit...varit med o firat min födelsedag men ingen från min familj kom..


Känner mig ofta utnyttjad...att ja bara duger till när andra behöver min hjälp...men inte mig som person...det kan vara alltifrån skjuts, hjälp med olika saker på datorn, vardagliga sysslor, 


Som t.ex Livia har en kompis som hon gärna leker med men denna kompisen kan nästan aldrig leka när  Livia ringer o frågar MEN när denna kompisen t.ex inte vill vara ensam hemma eller vad det då kan vara DÅ duger Livia..o det gör ont inom mig att hon bara duger då men inte annars...känner igen mig alldeles för väl...att bara duga till på andras villkor..


Eller när det är nåt om skolan, sopdagar eller vad det nu kan vara  då duger det o höra av sig till mig för att ja förhoppningvis vet men aldrig annars...eller om man anordnar nåt som t.ex en fest eller en bowlingkväll...då duger ja oxå för att ja kan fixa o ja gör det bra men det är aldrig nån annan som planerar o drar ihop folk till nåt..utan ska det ske så är det ja som måste ta tag i det o de andra bara kommer...sen berömmer/tackar de mig för arbetet o säger att detta måste vi göra igen..göra det till en  tradition men ja har insett nu att de kommer inte för min skull utan de kommer för att ja har fixat nåt för deras skull..


Eller när mina svärföräldrar nästan "kräver" att ja ska kunna skjutsa dem hit o dit...bara för att ja är hemma så innebär det ju inte att ja är sysslolös o har all tid i världen..för de frågar aldrig nån annan utan det är bara ja , ja o ja...


Önskade verkligen att mitt liv såg annorlunda ut....att ja mådde bättre o att ja inte  kände hur tårarna ständigt vill fram..slippa känna trycket över bröstet...kunna ta djupa andetag utan att känna obehag..kunna se en ljust på framtid...för det är många ggr  som det händer/sägs saker  som egentligen är en struntsak men för mig känns det som ett knivhugg pga att ja mår o känner som ja gör..


Ja mår inte så dåligt eller har såna tankar att ja vill ta livet av mig eller nåt sånt ..ja vill leva livet men frågan är hur tar man sig vidare...för ja vet inte hur mycket längre till ja orkar ha det så här...kanske ja borde prata med nån...det kanske skulle lätta på trycket över bröstet...man kan vara duktig på o ge andra råd men att lyssna på sina egna råd är svårare...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellen - Tisdag 6 feb 14:57

Vi har ju skaffat skatter o det har verkligen inte varit nån dans på rosor (varför man nu säger så för det rosor är ju taggiga o jävliga) men hur som så har det inte varit bra..det började med att ja kastrerade katterna o då visade det sig att på den...

Av Ellen - Tisdag 23 jan 16:45

Herregud...ja nu kan vi i alla fall inte säga att vi inte fick en vit jul eller vinter för den delen...men känner att det räcker nu...just nu så har vi 5 plusgrader solen har lyst och en hel del av snön har försvunnit men också gett stora vattensamli...

Av Ellen - Tisdag 23 jan 15:47

Här är det sjukstuga deluxe..nja kanske inte riktigt så illa men det har varit..började med att Livia fick lite ont i huvudet o halsen i torsdagskväll..kände sig inte jättesjuk på fredag men valde att stanna hemma o det var väl tur det för POFF från ...

Av Ellen - Tisdag 16 jan 14:39

Halva januari har gått o det var över 1 månad sen som ja skrev nåt här...sa att ja skulle bli bli bättre på att skriva o det såg vi ju hur det gick med det....men å andra sidan så kan man ju inte tvinga fram nåt att skriva om, om man inte kan vill el...

Av Ellen - 9 december 2023 15:11

Endast 22 dagar kvar av 2023...även detta året har varit en speciellt år..så mycket elände som har hänt/händer i Sverige och i övriga länder...krig...dödskjutningar...bränder av olika de slag...ja det har varit så mycket neagtiva händelser så man ork...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards