Alla inlägg den 16 december 2008

Av Ellen - 16 december 2008 23:47

Fick ett sms för lite mer än en timme sen...min kompis som väntade barn har fött en son ikväll...det var beräknat till imorgon så det kom nästan på dagen...



Men hur som helst så är ja jätteglad för hennes skull o även resten av hennes familj..detta var hennes andra barn...men ja vet inte hur ja kommer att känna när ja träffar dem för ja måste ju dit förr eller senare o gratulera....



Men ja kan redan nu säga att det kommer att göra ont...förbannat ont.. att se ett litet barn o sen veta att man inte själv kan få ett....inte som det är just nu i alla fall....



Bara tanken får tårarna att rinna...ja vill såååå gärna men vad gör man när kroppen inte fungerar som den ska...ja känner en stor avundsjuka på att hon har nåt som inte ja har...eller som ja kanske aldrig kommer att få uppleva igen...



Är det fel av mig att känna så???....fy tårarna bara fortsätter rinna ner för mina kinder.....fan oxå....



Ja vet att ja borde prata med nån....eller i alla fall låta mina närmsta veta...men hur ska man kunna öppna sig när man inte är en sån person???...har aldrig vart speciellt bra på detta med känslor...fast att ja är uppvuxen med både kramar, pussar o värme...så egentligen så borde ja inte ha några problem...



Men problemet med mig är att ja vill verka så stark..starkare än vad ja någonsin kommer att bli..det är inte fel att vara eller visa sig svag...o det vet ja men ändå så kan ja inte visa det....ja kan bara inte....o det är väl oxå en anledning att ja mår som ja mår ibland....



Önskar många gånger att ja hade nån att prata med men det har ja inte...tänk om ändå mamma kunde ha fått varit kvar i livet...men hon är  ju tyvärr en stor orsak till hur ja mår många gånger...



Fast det går bättre med den biten äen om det kommer över mig ibland.. speciellt när man ser andra som umgås med sina mammor...eller om man ser på film o så...då blir ja ledsen för att ja vet att ja aldrig kommer att få uppleva det igen...



Men om jag fick chansen att träffa mamma en sista gång..o vi säger att det gick att trolla så skulle ja inte vilja det...ja vill inte träffa henne för att veta att ja inte kommer att få ha henne kvar....



Ja skulle varken vilja eller orka förlora henne än en gång....o gå igenom samma sak en gång till eller kanske t.om värre...då får det allt vara...

nu lever hon vidare i våran hjärtan o minnen..o det är bättre än inget även om ja saknar henne sååå otroligt mycket...



Men som sagt...ja kan inte dra tillbaka klockan o få det ogjort...det gäller att se framåt...även när det gäller ev. kommande barn...ja måste våga tro o hoppas....även om det känns tungt...



Fan oxå...ja som mådde så bra tidigare idag...o nu vill inte tårarna sluta rinna...visste ju om att hon skulle ha barn men att ja skulle reagera så här visste ja inte....men ända sen ja fick veta så har det "förföljt" mig....ja har kännt avundsjukan inom mig...



Min katt (den äldre) han märkte kanske att ja var ledsen  så han kom upp i min famn o la sig på rygg o myste med mig..slickade även bort mina tårar eller så var det saltet han ville åt..:-)



Men det är inte henne som ja är arg eller så på...är jätteglad för hennes skull...men ändå kan ja inte låta bli o känna sorg...men en vacker dag så kanske det är ja som ligger på BB med min nyfödde son/dotter...



En vacker dag....så kanske.....


Här kommer en underbar låt som får mig att gråta...


http://www.youtube.com/watch?v=L3YVil3Ajjs

Av Ellen - 16 december 2008 17:29

Denna kaka smakar mycket nötter o är även lite seg/knäckig...och den är jättegod...mendet är viktigt att man mäter/väger detta recept...


2 ägg

3 dl socker  (264gr)

50 gr smör (smält)

100 gr nötkärnor  (malda)

2 tsk bakpulver

1 ½ dl gräddmjölk

2 1/4 dl mjöl  (135 gr)


1. Vispa ägg och socker länge så det blir riktigt vitt o poröst...Blanda ihop alla torra ingredienserna...


2. Blanda smöret med gräddmjölken..Rör sen ner det i äggsmeten..


3. Blanda försiktigt ner de torra ingredienserna i smeten....


4. Häll smeten i en smor och bröad form...Ställ en plåt under ifall det    skulle rinna över....Det beror på vilken typ av sockerkaksform man har..


5. Grädda i 150 grader i nedre delen...grädda lite längre än en vanlig sockerkaka...det kan ta 50 min eller längre...Brukar vara klar när den släpper kanterna men testa med en sticka....



Av Ellen - 16 december 2008 17:24

4 dl florsocker

6 dl mjöl

1 dl kakao

125 gr Bregott

5,8 dl socker

1 1/4 dl vatten


1. Blanda ihop florsocker, mjöl och kakao..


2. Ha i bregott, socker och vatten i en kastrull...Låt det koka en lietn stund..Ta av från spisen..


3. Blanda ner mjölblandningen i kastrullen...Rör till en jämn smet...


4. Bred ut smeten på en bakplåtsklädd plåt..Låt stelna.. Skär sen i små bitar

Av Ellen - 16 december 2008 17:02

Idag så har ja haft fullt upp..inte förrän nu ja tog mig några minuter.... o de ville ja tillbringa här framför datorn...



Idag så har ja städat, putsat o fejat....har städat med hjälp av Alice hennes rum även plockat bort leksaker som hon inte använder längre.. dammsugit hela övervåningen...tagit hand om nytvättad tvätt o hängt/lagt in i skåpen...



Har även tvättat 2 maskiner...sen så har ja pyntat lite ute...tänkte att ja skulle ha en spark med lite pynt på...ska köpa mig ljung imorgon o ha i krukorna  som ska stå på sparken...sen har ja lite tomtar som ska stå runt sparken....hoppas att det blir bra....i alla fall att det blir på ett ungefär som ja har tänkt mig....



Sen så har ja även tagit hand om godiset som ja hade gjort för ett tag sen o glömt bort ute på altan men det var inget fel på det så ja skar ner det i små bitar o förvarar det nu i en burk...receptet kommer oxå...om det är nån som vill ha...



Sen har ja även lagat mat...idag så fick det bli stroganoff o ris till lunch men vad det ska bli till kvällsmat vet ja inte...tänkte först ha Janssons men gubben ska på julbord imorgon så han är nog inte sugen på det två dagar i rad...



Men Jansson är det viktigaste på ett julbord...allt annat kan nästan kvitta....ja älskar Janssson....mumsfilibabba.....



O om vi ska prata lite om mitt problem..att bli med barn så är det utan resultat...vad ja vet i alla fall....har ännu inte fått nån mens men det är ju inte säkert att ja får det heller men man vet aldrig...



Man kan ju alltid hoppas att ja inte får nån o att det beror på att ja har blivit gravid....men sån tur har man väl inte....:-(



Men det har nu idag gått 28 dagar sen första dagens sista mens...men det är ju ingen garanti för ja har även haft upp till 35-36 dagar...men man kan ju alltid hålla tummarna...även om man innerst inne redan vet resultatet...:-(



Men nog om det...känner inte för att bli ledsen...har inte varit det på ett tag..o det känns skönt...men visst...ibland så kan tårarna bara komma utan nån som helst förvarning men inombords så är det okej.... än så länge....



Vet inte om det kanske beror på att det är snart jul...o ja blir på gott humör för ja tycker verkligen om julen...o all dess förberedelser...



Vet inte när ja ska pynta klart..o göra julgodis...måste i alla fall vara klart tills den 23 dec för då ska ja o min lilla familj fira jul...för på julafton åker ja o Alice hem till pappa....o Henrik är kvar hemma hos sig o firar med sin släkt...



Vi har aldrig firat jul ihop den 24 dec...vi skulle ha vartannat år på vardera ställen men eftersom mamma gick bort så fick det bli så här.... annars så får pappa sitta ensam på jul o det vill ja verkligen inte...o han vill vara hemma o då ska han få vara det...men eftersom ingen av de andra syskonen bryr sig så får ja göra det...fast inte mig emot...



Ja älskar min pappa...o ja vill kunna vara till hands så fort ja kan o har möjlighet...pappa har "bara" mig..i alla fall så är ja den enda som ställer upp i ur o skur...



Men nu måste ja fortsätta jobba...har en tvätt som ska hängas...så ja önskar alla en trevlig kväll o på återseende...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards