Alla inlägg den 14 februari 2011

Av Ellen - 14 februari 2011 22:51

Dagen var som en helt vanlig dag...ingen större ståhej av alla   -ans dag...

 

Alice hade ritat några teckningar som hon hade slagit in o vi fick öppna efter lunchen...hade gjort några "bakelser" av sockerkaka...hade på en klick grädde ...hallon o kiwi...

 

På kvällen så åkte Henrik på möte men ja hade bjudit in svärmor (svärfar var oxå iväg på samma möte som Henrik) o Henrik´s tremänning med familj som är här o hälsar på under sportlovet...åker skidor m.m

 

Bjöd dem på hemmagjord pizza som vart väldigt bra denna gången annars så tycker ja den gärna vill bli lite för blöt/rinnig...

 

Till efterrätt så hade ja gjort en tårta med hallon på ett lager o citronkräm på ett annat...uppepå så hade ja gelehjärtan, chokladhjärtan o på sidorna så hade ja stansat ut hjärtan av kiwi...

 

Den var väldigt god..inte söt utan så där lagomt syrlig...men hur som helst så vart det en trevlig kväll...o ja fick även en överraskning under kvällens gång men det berättar ja om imorgon...

 

Natti natti....  

Av Ellen - 14 februari 2011 14:40

Många blommor menas inte alltid att det är bättre än en blomma eller att tre röda rosor alltid betyder "Jag älskar dig!"

 

Om du vill säga nåt speciellt med rätt färg o antal blommor så kommer här en lista på vad din bukett kan betyda i både färg o antal:

 

Det här betyder färgerna:

 

  Blått: Jag vill bli vid din sida tills jag dör.

  Gult: Du är solen i mitt liv.

  Lila: Jag önskar dig lycka och välgång i livet.

  Orange: Jag är din trogne vän.

  Rosa: Jag är förälskad i dig och lovar att vara trogen.

  Röd: Jag räknar dagarna tills vi ses igen.

  Vit: Jag tror på din oskuldsfullhet.

 

Det går också att kombinera färgerna och få nya betydelser. Till exempel antyder en bukett med blåa, vita och röda blommor att det handlar om ett frieri.

 

 

...och antalet betyder:

 

  En blomma: Du är mitt allt.

  Tre: När får jag träffa dig igen?

  Fem: Jag gör vad som helst för dig.

  Sex: Jag tvivlar på det du säger.

  Sju: Jag älskar dig.

  Tio: Vill du gifta dig med mig?

 

Ja har alltid trott att 3 blommor stod för "Jag älskar dig"...1 blomma för varje ord men så var det inte om man ska gå efter detta..

Fördjupning

För dig som vill ha större blomstervokabulär:

 

Röd amaryllis: Från djupet av min själ, jag högaktar dig.

 

Anemon: Din svartsjuka är onödig.

 

Blåklocka: Skvallra inte för någon om det du vet.

 

Brännässla: Usch, vad du är näsvis.

 

Fläder: Jag svettas bara jag tänker på dig.

 

Harsyra: Du roar dig medan jag förgås av smärta.

 

Hundkex: Jag är din slav.

 

Röd klöver: Jag vill förbli fri, som jag har varit.

 

Vit klöver: Neka mig inte vänskap.

 

Ljung: Du är otacksam.

 

Narciss: Jag älskar, men inte dig.

 

Persilja: Du blir ganska nyttig i hushållet.

 

Rosenknopp: Jag har älskat dig länge i smyg.

 

Röd tulpan: Detta är en kärleksförklaring.



Men självklart så går det alldeles utmärkt att blanda blommor som man själv vill...låt fantasin flöda o välj de blommorna du själv vill ha...



  


Av Ellen - 14 februari 2011 12:20

  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards