Alla inlägg den 7 december 2009

Av Ellen - 7 december 2009 11:24

2 ägg

3 dl socker

2 ½ dl mjöl

1 ½ tsk vaniljsocker

4 msk kakao

150 gr smör

1 ½ dl vatten

 

Glasyr:

 

1 ½ dl florsocker

½ msk kakao

2 msk smör

3 msk kaffe  (starkt)

½ dl kokosflingor

 

1. Vispa ägg o socker pösigt...blanda i de torra ingredienserna...

 

2. Smält smöret...ha i vattnet o låt det koka upp...häll det sen i smeten...

 

3. Häll smeten i en smord o mjölad form med löstagbar kant...grädda längst ner i  ugnen på 200 grader i ca 35-40 min...

 

4. Gör glasyren strax innan kakn är klar...

 

5. Smält ihop allt utom kokosen...glasyren är mycket tunn, rinner ner o sugs upp av kakan vilket gör kakan så god o saftig...

 

6. Ta ut kakan ur ugnen, häll den heta glasyren över o strö över kokosen...låt

    kakan kallna...ät den som den är eller med en klick grädde....

 

 

Väldigt god kaka...påminner om kärleksmums men denna är nog ett snäpp bättre...tycker ja nog....

Av Ellen - 7 december 2009 11:08

2 ägg

3 dl socker

100 gr mandel  (mald)

1 1/4 dl mjöl

100 gr smör  (smält)

 

Topping:

 

200 gr schweizernötchoklad  (Marabou)

7 msk grädde

1 msk smör

 

1. Vispa ägg o socker pösigt i ca 5 min...

 

2. Blanda ner den malda mandeln, mjölet o sist smöret...

 

3. Häll smeten i en smord o mjölad form med löstagbar kant...

 

4. Grädda kakan i mitten, 175 grader i ca 25-30 min tills kakan blir lätt gyllenbrun...

 

5. Ta ut kakan o låt den svalna lite...

 

6. Smält chokladen på svag värme...rör ner grädden o sist smöret...bred den sen över kakan o låt den svalna i kylen...

 

7. Ät den som den är eller med en klick grädde...

 

  

 Denna kaka är väldigt god men mäktig..den passar bra nu i juletid eller varför inte till nyårsupén...



Av Ellen - 7 december 2009 10:46

   Helt otroligt!!!!

 

Hur kan man komma på att göra nåt sånt???....men det är fantastiskt skickligt gjort...

 

Det tar ca 4 timmar för mannen i fråga att måla en hand...som han sen fotograferar...

 

  


  


Den sista bilden på örnen...tog ca 10 timmar att måla men då är det ju med två händer....

 

  



Av Ellen - 7 december 2009 09:41

Nu är det inte mig ja pratar om utan den omtalade Linda Rosing...

 

Inatt (01:25) så födde hon sitt tredje barn...det vart en son som ska heta Kean..

 

Sonen fick hon tillsammans med sin fästman Peter Thelenius (från Basic Element)..

 

Linda har även barnen Kevin o Melissa från tidigare förhållanden...

Av Ellen - 7 december 2009 01:25

Ska försöka sova...snart vaknar väl Livia o vill ha mat...

 

O innan man vet ordet av det så är denna natt ett minne blott...  

 

Natti, natti....alla ni där ute i natten...

Av Ellen - 7 december 2009 00:23

Borde sova men ja kan inte...inte än men kanske snart...

 

Måste rensa mina tankar....lägger ja mig ner så grubblar ja bara o ju mer ja grubblar desto svårare får ja att somna...

 

Ikväll så vart ja o Henrik ovänner...eller han sa nåt som sårade mig...tänker inte gå in på vad det var men det sårade mig...men vi pratade om det senare o det fick mig att gråta...

 

Henrik sa att han hade dåligt samvete för det han hade sagt...

 

Men varför sa han som han sa??...för att sen säga att han inte menade det...det fanns egentligen ingen anledning till att han sa som han sa....

 

Ja hade inte sagt nåt om vi var ovänner innan o det bara kom...det är ju inte ovanligt att man kanske säger nåt då som man inte menar..

 

Men nu var det inte så....

 

Henrik sa att han inte menade det han sa....han förstod heller inte varför han sa så som han sa....

 

Men han kanske har rätt...det kanske är så det är...mitt liv är inte som ja skulle vilja det vore...

 

Mitt liv är inte som i sagorna..så levde de lyckliga i alla sina dar...

 

Mitt liv är inte fullt av glädje o lycka...

 

Ja är inte den ja skulle vilja vara...någonstans har ja tappat mitt "jag"...

 

Ja vill inte känna mig ensam o övergiven....

 

Ja vill inte känna sorg, saknad o meningslös...

 

Ja är inte den där glada, snälla, roliga mamman...utan ja är mer som den "elaka styvmamman i Askungen"..så känner ja mig i alla fall...

 

Alice tycker att ja är arg...gnällig....tjatig...osv.....men så kanske de flesta barn upplever sina föräldrar...men ja tror ändå att hon har rätt...

 

Ja är inte den mamma som ja skulle vilja vara...när Alice säger hur hon upplever mig så känns det i inombords...det gör ont i hjärtat att höra att hon tycker så som hon gör...

 

Men ja vet inte hur ja ska hitta mig själv....hur ja ska hitta ut ur denna svarta onda cirkeln...

 

Ända sen mamma vart sjuk 2005 så har mycket gått rent sagt åt helvetet..men ja måste väl ha gjort nåt ont här i livet som ja nu får sota för....

 

Ja vet inte om det är ja som har tröttnat på "livet" eller om det är "livet" som har tröttnat på mig???

 

Ja tycker inte att ja kräver så mycket av livet...med det ja "kräver" kanske är mer mirakeln...

 

Ja önskar att mamma levde (vet att den önskan inte går att uppfylla)...

 

Ja önskar att mina syskon, ja o pappa fick kontakt igen...

 

Ja önskar att ja var en glad, snäll, trevlig, rolig osv mamma...

 

Ja önskar att Henrik o ja fick mer tid för varandra....att vi inte tog varandra för givet utan vi stannade upp o tog vara på det vi har innan vi mister det....för det känns som om ja o Henrik  sakta glider ifrån varandra...

 

Kanske det vore bra om vi tog en paus ifrån varandra?? så vi kunde hitta tillbaka till det vi en gång hade för varandra...TID.......

 

Kärleken finns där...det gör den...men det är inte allt...ett förhållande kräver mer än så för att överleva...för att hålla den sk lågan brinnande så krävs det att man tar sig tid för varandra o inte tar varandra för givet...för när man minst anar så slocknar ljuset o man kan inte tända den åter...

 

Ja älskar dig Henrik av hela mitt hjärta...vill leva med dig tills döden skiljer oss åt men ja kan inte leva så som det är just nu....

 

Nåt måste ske men ja vet inte vad....men ja måste få känna mig önskvärd...

känna mig älskad...känna mig behövd...känna att mitt liv har en mening...att JA har en mening med mitt liv....

 

Ja vill inte lämna jordlivet...så det är inte det så ja menar...men ja kanske måste lämna det liv ja lever för att hitta det ja söker....

 

Men imorgon mår ja garanterat mycket bättre men detta är vad ja känner just nu....det är nu ja är i behov att få skriva av mig...men trots att ja mår bättre imorgon så finns bekymmerna kvar...som ja måste ta itu med innan det är försent....


  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards