Direktlänk till inlägg 12 februari 2011

Svenska rallyt 2011 (historia)

Av Ellen - 12 februari 2011 15:07

Svenska Rallyt från 1950 och framåt

 

Rally Sweden har gamla anor. Svenska Rallyt till Midnattssolen hette tävlingen när den först kördes på de svenska sommarvägarna.

 

Året var 1950 och den som segrade i den första upplagan var en sann amatör. Det här var innan bilfabrikanterna börjat visa intresse för rallysporten, så Pehr Fredrik Cederbaum ägde själv den BMW 327/328 som han körde.

 

De första åren hade tävlingen flera startplatser på klassiskt manér; Stockholm, Göteborg, Falsterbo och Sundsvall. Samlingspunkten var Karlskoga och därefter följde alla samma bana till målet i Kiruna.

 

Det andra året var sträckan 270 mil och pauserna för vila var minimala. Inget för dagens trafiksäkerhetstänkande. Orientering var ett viktigt moment – de tävlande fick endast uppgift på vilka orter som skulle passeras – hur man skulle hitta dit fick besättningen klara av på egen hand.

 

1965

 

Ända till år 1965 fortsatte tävlingen att köras på sommaren, men det året flyttades tävlingen – då döpt till KAK-rallyt – till vintern och det blev början till dagens tävling.

 

Ingen utländsk förare kunde ännu göra sig gällande och segrare i det första vinterrallyt blev Tom Trana och Gunnar Thermaenius i en Volvo PV 544. Ännu ett steg mot dagens moderna rally togs 1967 då start och mål förlades till samma plats – Karlstad – och där har rallyt sedan rotat sig.

 

1970

 

Endast ett år därefter har start och mål skett på annan ort och det var i samband med Göteborgs 350-årsfirande år 1971. Sträckorna låg dock fortfarande i Värmland.

 

Under 70-talet utvecklades rallysporten mot större professionalism. Fler bilar syntes med sponsorreklam, sträckorna blev kortare men fortfarande var rallyt runt 200 mil långt.

 

Körningen pågick dygnet runt och ännu fanns det inget VM att kämpa om.

 

Under 70-talet körde man en internationell cup för tillverkare och först 1979 kunde de tävlande köra hem förar-VM och tillverkarna märkes-VM. Det året vann Stig Blomqvist och Björn Cederberg KAK-rallyt i en Saab 99 Turbo.

 

1980

 

År 1981 visade Hannu Mikkola att även en utlänning kunde vinna det svenskaste av rallyn – KAK-rallyt – men det behövdes en revolutionerande nyhet för det.

 

Aldrig tidigare hade en fyrhjulsdriven bil vunnit ett VM-rally. Men nu blev det tillåtet att tävla med sådana bilar i grupp B och för revolutionen stod Audi Quattro.

 

 Ett helt nytt rallytävlande tog sin början och från den dagen var det inte längre ovanligt med utländska segrare. Stig Blomqvist totalsegrade för sjunde gången i rallyt samma år som han blev världsmästare i rally, 1984. Även han körde bilen som gällde då – Audi Quattro.

 

Året efter, alltså1985, steg Peugeot fram och tog över scenen för några år.

 

Den tekniska utvecklingen gick för snabbt och säkerheten hann inte med i samma tempo. Därmed tog grupp B-bilarnas era slut. När grupp A blev huvudklass 1987, blev Mazda första japanska märke att ta hem en VM-seger i rally – just i Svenska Rallyt. Många fler japanska segrar skulle följa.

 

1990

 

Snöbrist ställde till det för arrangörerna 1990 och trots att man gjorde det bästa av situationen skulle det komma att påverka tävlandet flera år framåt.

 

Kvar av det årets VM-tävling blev en TV-sprint som kördes av ett handplockat urval av elitförarna. En av konsekvenserna blev att Svenska Rallyt året efter fick ett nytt utseende.

 

Flera sträckor lades i Dalarna, övernattning skedde i Falun och där kördes några år en uppskattad sprintsträcka på Lugnets Skidstation ända tills de långa transporterna till Karlstad satte stopp för utflykten till Dalarna.

 

Nittiotalet skulle bli Mitsubishis era i Svenska Rallyt. Kenneth Eriksson fick en omdiskuterad seger 1995 i en Mitsubishi Galant före tvåan och stallkompisen Tommi Mäkinen.

 

Tommi skulle sedan ta revansch året efter och fortsatte att segra ända fram till 1999.

 

2000

 

Sedan kom ett nytt sekel, nya bilar och nya förare. Peugeots återkomst i rallycirkusen blev framgångsrik och finländaren Marcus Grönholm började med att vinna när det nya seklet bara var någon månad gammalt.

 

Uddeholm Swedish Rally presenterade sig år 2002 och rallyt fick ännu en gång ett nytt format.

 

Start och mål i Karlstad, men det mesta hände kring Hagfors som blev ett naturligt nav. Serviceplatsen på Hagfors flygplats tog form och utvecklades till en populär skådeplats för publiken.

 

De flesta sträckorna avgjordes runt Hagfors och Hagfors Sprint blev en ny favorit för publiken.

 

Men det skulle dröja ända in i det nya seklet innan ett icke skandinaviskt ekipage vann tävlingen – nämligen fransmannen Sébastien Loeb och co-drivern Daniel Elena som tog hem segern år 2004 med en Citroën Xsara WRC. 

 

Den förste norrmannen blev Petter Solberg som tillsammans med Phil Mills tog sin Subaru WRC till seger 2005. Allt till de norska fansens gränslösa jubel.

 

Och 2006 ställde Stig Blomqvist upp för sin fyrtionde start.

 

En rad av Fordsegrar i rallyt inleddes år 2006 då den finländske eleganten Marcus Grönholm tog kommandot i en Ford Focus WRC 06 och fyllde på med ännu en seger året efter.

 

När det blev dags för unge Jari-Matti Latvala att ta hem seger år 2008, skedde det samma år som rallyt flyttade sitt högkvarter till Löfbergs Lila Arena och även rallyts serviceplats till Färjestadstravet i utkanten av Karlstad.

 

Efter ett års uppehåll återkom rallyt 2010, nu som Rally Sweden, och det var ett efterlängtat rally. En ordentlig vinter gjorde att publiken kom i massor till sträckorna och njöt av korvgrillning och rallybilar i hög fart.

 

Även 2010 blev det en Ford som tog hem segern, men den här gången var segraren Miko Hirvonen. Sébastien Loeb blev 2010 världsmästare i rally för sjunde gången, men han hade bara en seger i Svenska Rallyt, år 2004.

 

2011 kommer Loeb till Rally Sweden för att vinna kan man gissa.

 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellen - Tisdag 6 feb 14:57

Vi har ju skaffat skatter o det har verkligen inte varit nån dans på rosor (varför man nu säger så för det rosor är ju taggiga o jävliga) men hur som så har det inte varit bra..det började med att ja kastrerade katterna o då visade det sig att på den...

Av Ellen - Tisdag 23 jan 16:45

Herregud...ja nu kan vi i alla fall inte säga att vi inte fick en vit jul eller vinter för den delen...men känner att det räcker nu...just nu så har vi 5 plusgrader solen har lyst och en hel del av snön har försvunnit men också gett stora vattensamli...

Av Ellen - Tisdag 23 jan 15:47

Här är det sjukstuga deluxe..nja kanske inte riktigt så illa men det har varit..började med att Livia fick lite ont i huvudet o halsen i torsdagskväll..kände sig inte jättesjuk på fredag men valde att stanna hemma o det var väl tur det för POFF från ...

Av Ellen - Tisdag 16 jan 14:39

Halva januari har gått o det var över 1 månad sen som ja skrev nåt här...sa att ja skulle bli bli bättre på att skriva o det såg vi ju hur det gick med det....men å andra sidan så kan man ju inte tvinga fram nåt att skriva om, om man inte kan vill el...

Av Ellen - 9 december 2023 15:11

Endast 22 dagar kvar av 2023...även detta året har varit en speciellt år..så mycket elände som har hänt/händer i Sverige och i övriga länder...krig...dödskjutningar...bränder av olika de slag...ja det har varit så mycket neagtiva händelser så man ork...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards