Direktlänk till inlägg 18 november 2021

Det gör så ont i "mamma" hjärtat

Av Ellen - 18 november 2021 10:27

Katten har ju varit harklig av sig en längre tid men ja har som sagt rådfrågat med veterinärer o de har sagt att så länge inte katten visar nåt avvikande o allmäntillståndet är ok så kunde ja avvakta...o katten har varit precis som vanligt till nu för nån vecka sen..


Det började med att han började nysa lite men sen nu så har det blivit mycket mer o mycket intensivare..så ja kände att nu måste ja kolla upp detta så igår var vi till veterinären...han var mycket sjukare än vad ja trodde..


Först så fick ja veta att han hade ett blåsljud på hjärtat men att det kan komma med åldern (han är ju över 13 år) för ja hade en koll på honom förra sommaren hos veterinären för vaccin o lite rundgång o då nämde hon inget om ett blåsljud samt att en annan veterinär lyssnade på honom i somras så det måste ha kommit nu på senare tid...


De röntgade lungorna som visade att han hade en infektion men som ändå verkade vara ytlig o hjärtat var tack o lov inte förstorat utan såg bra ut..de tog även blodprov för att se hur värdena för levern o njurarna var..levern var det inget med men han hade för höga njurvärden..inte jättehögt om ja fattade rätt men ändå högt...


Så nu ska han äta antibiotika i 14 dagar och äta specialfoder för njurarna i en månad (att börja med) så får vi se sen hur värdena ser ut om en månad...om han kan få återgå till vanlig kost eller inte


Men även om han äter medicin så uteslutar inte att det ändå kan vara ett grässtrå som spökar med tanke på harklingarna men då måste han sövas o det kan ju innebära risker o med tanke på hans ålder o hur han organ mår så kan ju riskerna öka...så i nuläge så prövar vi den "enklare" vägen sen får vi se hur han mår efter denna behandlingen innan vi diskuterar vidare för ev en koll i näsan.


Det ja oroar mig för är ju riskerna...tänk om han får problem o inte vaknar men samtidigt så kanske det kan få honom bättre...men om bestämde oss för att söva honom så skulle de söva lite "lättare" så att de i alla fall kunde undersöka honom och han är mer medgörlig än när han är vaken men ja är ändå  så kluven..


Var så ledsen igår..tårarna kom...min älskling...klankar mig själv...är det mitt fel att han är sjuk?? att ja inte gick iväg tidigare..fast egentligen så gjorde ja ju det men de sa att ja kunde avvakta så länge inte katten vart påverkad...o det är ju det han är ju precis som vanligt..äter, dricker, sover, går ut..


Ja vet egentligen inte hur sjuk han men ja försöker intala mig att hade han verkligen var jättesjuk så hade ja väl inte fått tagit med honom hem o då hade vi inte försökt med "bara" antibiotika o njurfoder o att ja skulle återkomma om 1 månad (ja förutsättningen att han inte vart sämre eller nåt sånt) så i nuläge borde det inte vara jätteallvarligt men ändå allvarligt (speciellt på sikt)


O detta är inte det enda...förra veckan så dog våran ena kanin..Alice fann honom död i buren...antar att han dog av åldern (var över 8 år) då han inte har varit sjuk innan (inte som vi vetat om i alla fall) så vi hade begravning för honom...Livia ritade en teckning som han fick med sig o så tände vi ett ljus..det vart mest jobbigt för Livia men självklart så sörjer vi andra..


Men det är ju så o ha djur tyvärr....de lever inte i all oändlighet även om man vill det men den dagen då katten inte finns längre då kommer mitt hjärta att gå itu för han är min bästa vän...


Nu säger väl många att det är "bara en katt" men för mig så är han inte det...han är verkligen min bästa vän o har funnits vid min sida i många många år...visst vi har haft våra "duster"  och varit med om mycket men han är den enda som trots allt stannar kvar...han är min bästa o enda vän..för mina sk riktiga vänner har ja inte kvar men katten han finns där..honom kan ja gråta ut hos...han kan ja prata med utan att han dömer mig, skrattar åt mig, tycker ja är barnslig eller vad det nu kan vara..


ÅÅå ja ber till högre makter att han ska bli bra efter detta o kan leva många år till ...min älskade katt (o där kom tårarna) återkommer längre fram hur det går....

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellen - Tisdag 6 feb 14:57

Vi har ju skaffat skatter o det har verkligen inte varit nån dans på rosor (varför man nu säger så för det rosor är ju taggiga o jävliga) men hur som så har det inte varit bra..det började med att ja kastrerade katterna o då visade det sig att på den...

Av Ellen - Tisdag 23 jan 16:45

Herregud...ja nu kan vi i alla fall inte säga att vi inte fick en vit jul eller vinter för den delen...men känner att det räcker nu...just nu så har vi 5 plusgrader solen har lyst och en hel del av snön har försvunnit men också gett stora vattensamli...

Av Ellen - Tisdag 23 jan 15:47

Här är det sjukstuga deluxe..nja kanske inte riktigt så illa men det har varit..började med att Livia fick lite ont i huvudet o halsen i torsdagskväll..kände sig inte jättesjuk på fredag men valde att stanna hemma o det var väl tur det för POFF från ...

Av Ellen - Tisdag 16 jan 14:39

Halva januari har gått o det var över 1 månad sen som ja skrev nåt här...sa att ja skulle bli bli bättre på att skriva o det såg vi ju hur det gick med det....men å andra sidan så kan man ju inte tvinga fram nåt att skriva om, om man inte kan vill el...

Av Ellen - 9 december 2023 15:11

Endast 22 dagar kvar av 2023...även detta året har varit en speciellt år..så mycket elände som har hänt/händer i Sverige och i övriga länder...krig...dödskjutningar...bränder av olika de slag...ja det har varit så mycket neagtiva händelser så man ork...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards