Alla inlägg den 30 juli 2009

Av Ellen - 30 juli 2009 14:13

Hur funkar det??


Läste lite om det på nätet...o där stod det nåt om att man fick en räkning hem i brevlådan..stämmer det??


För ja har för mig att man skulle betala när man var i Sthlm på olika ställen...men det kanske inte är så längre om det nu ens har varit så..?


Av Ellen - 30 juli 2009 12:42

Idag får det bli stuvade makaroner o köttbullar elelr falukorv....har inte bestämt mig ännu...


Henrik kommer snart upp för han har sovit..körde ju gräs hela natten så han har sovit fram tills nu....


I eftermiddag så blir det nog en fika hos grannen....


Ha en bra dag..


Vi hörs...

Av Ellen - 30 juli 2009 12:30

1 förpackning vaniljvisp (2,5 dl)

25 gr jäst (för söta degar)

3 msk socker

1 krm salt

2 msk smör (rumsvarmt)

ca 4,5 dl mjöl


1. Värm vaniljvispen till 37 grader..smula jästen i en bunke....slå över   vaniljvispen o rör tills jästen har löst sig....


2. Tillsätt socker, salt och smöret.....blanda ner mjölet...lite i taget och  arbeta samman till en blank men ganska lös deg...


3. Klicka upp degen med en  vattensköljd sked i bullformar...låt degen jäsa i knappt dubbel storlek....ca 35-40 min...


4. Pensla bullarna med lättvispat ägg...tryck försiktigt en fördjupning i varje bulle..fyll dem med en klick hallonsylt (det går oxå bra med bär... ja tog ett stort hallon i varje för ja hade ingen sylt o det gick lika bra det)..


5. Strö pärlsocker och ev hackad mandel över bullarna..grädda i mitten...ca 6-8 min i 250 grader....

Av Ellen - 30 juli 2009 12:26

Har bakat skrädmjölsdrömmar o vaniljbullar med hallon i...


Har smakat på en bulle o den var ätbar...drömmarna vet ja inte än...

men de går säkert oxå att äta....


Vaniljbullarna är bakade på vaniljvisp....o det var inte en massa ingredienser som skulle vara i degen utan det mesta har man oftast hemma....

Av Ellen - 30 juli 2009 11:59

Fick gratulationskort på posten idag...3 st...det ena var från min farmor...det andra var ifrån Henrik´s syster o man...o det tredje var ifrån pappa...o det fick mig att gråta..



Vet inte varför...ja öppnade det..det var två vanliga kort o pengar... inget speciellt med korten eller pengarna men ändå kunde ja inte hålla tårarna borta utan de bara kom....



Ja man kan då gråta för allt o inget...vet inte om det fick mig att tänka tillbaka eller vad det kan bero på...hmm....kanske bara pga att ja är gravid??



Men minnena vandrade tillbaka...3 år...på lördag.....då är det 3 år sen som ja firade min sista födelsedag med mamma....



Vi möttes första gången på sjukhuset...då ja föddes för snart 31 år sen (på lördag) o vi sa farväl o sågs sista gången på samma sjukhus (då var det 28 år senare) fast under mer sorgliga omständigheter då min mamma somnade in efter en kort tids sjukdom (cancer)...



Ja var inte med den dagen då hon somnade in...men ja träffade henne 2 dagar innan....ja var på semester när det hände...så ja hann aldrig hem...men ja skulle aldrig har hunnit ändå även om ja hade åkt samma dag...



Ingen visste att det skulle gå så fort.....men det vet man aldrig...som ja har sagt i tidigare inlägg...hur förberedd man än tror att man är så kommer döden så plötsligt o som en chock....



Älskade mamma....tack för alla åren vi fick tillsammans även om det var alldeles för få.....älskar dig av hela mitt hjärta....



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards