Alla inlägg den 20 juni 2010

Av Ellen - 20 juni 2010 23:10

Carl-Gustav o Silvia 19 juni 1976

  

  

Victoria o Daniel 19 juni 2010

Av Ellen - 20 juni 2010 22:45

  

Victorias klänning är gjord av pärlvit dubbelsidig sidenduchesse, och har korta armar och utåtvikt krage som följer den rundade ringningen.

 

 Ryggen är v-formad med klädda knappar, och ett midjeskärp som knäpps i ryggen. Det fem meter långa släpet är kantat med en bård, fäst i midjan och följer slöjans form.


 
Kronprinsessans skor är inklädda i brudklänningens tyg.

 

  

 

Som brudkrona bär Victoria kamédiademet. Själva ordet kamé betyder ädelsten med dekor i upphöjd relief.

 

Diademet är uppbyggt av guld, pärlor och kaméer.

 

Den centrala kamén skildrar Amor och Psyke ur den grekiska mytologin.


 

 Det är tillverkat vid ateljén hos firman Nitot i Paris.

 

Drottning Silvia bar samma slöja när hon gifte sig med kung Carl Gustaf 1976.

 

Diademet är troligen en gåva från kejsar Napoleon till sin hustru, kejsarinnan Josephine år 1809. Kronprinsessan bär även drottning Sofias spetsslöja, som är gjord av brysselspets och bars av Sofia av Nassau vid hennes vigsel med prins Oskar (II) 1858.

  

Till brudbuketten har Victoria valt en blandning av traditionella svenska sommarblommor och mer exotiska.

I buketten åtterfinns konvalj, ros, phalaeonopsisorkidé, pion, klematis, rosenskära, doftranka, luktärt, fänrikshjärta, mårbackapelargon, amazonlilja, gardenia, azalea, löjtnantshjärta, samt den traditionella myrten från Sofiero.


Alla blommor är vita och buketten är bunden i en fri droppform.


Av Ellen - 20 juni 2010 22:29

Förrätt

 

 

Till förrätt åt man havskräfta från västkusten med sommartryffel och tryffelkaviar, citrusmarinerad torsk i blomhölje med gurkgelé och en kall grön ärtsoppa med Kalixlöjrom

 

 

 

Huvudrätt

 

 

 Lakejer i livré med gula västar i plysch serverar huvudrätten, Landöröding med örttäcke, pocherat vaktelägg, grön sparris och rödbeta från Gotland samt nässel- och ramslökssås. 

 

 

 

Efterrätt

  


  Till efterrätt vankas det en jordgubbsmousse med rabarberinteriör och vaniljglass i vit choklad. 

 

 

 Dryckerna under kvällen var Champagne Pommery 2000 Grand Cru, Sancerre Les Pierris 2008 Domaine Roger Champault Pommard, 1:er Cru Epenots 2002 Louis Jadot samt Château Simon 2007 Sauternes.

 

 

     

Av Ellen - 20 juni 2010 22:17

  

 

Bröllopstårtan är 3,3 meter hög och väger 250 kilo. Den är vit, fyrklöverformad och den elva våningar höga tårtan består av lager med bland annat mandelmarängbotten, chokladkrisp, champagnemousse, smultroncurd och smultronkompott. Den är också dekorerad med 100 handgjorda rosor och 40 liljor i karamell. Därmed slår man det norska kronprinsparets bröllopstårta i storlek och vikt, den var ”bara” en sjuvåningsskapelse som var 2, 7 m hög och vägde 130 kilo.

 

Bakom praktverket står fem av landets stjärnkonditorer: Maria Grave, Conrad Tyrsén, Günther Koerffer, Mattias Ljungberg och Jennie Elmerfors. Konditorerna har haft flera möten med brudparet.


– Victoria och Daniel har varit väldigt engagerade i det här och gett tydliga  instruktioner om hur de vill ha det, säger Maria Grave till Svensk Damtidning.

Av Ellen - 20 juni 2010 21:59

För nio år sedan hade jag förmånen att lära känna en ung kvinna med en härlig humor, en stark pliktkänsla och dessutom väldigt, väldigt klok.

 

Vi blev vänner. Ju mer jag lärde känna henne desto mer oemotståndlig blev hon.

 

De här åren med dig Victoria har flugit förbi, har varit de bästa i mitt liv.



Jag känner en stor tacksamhet mot eders majestäter kungen och drottningen, för ert helhjärtade stöd, och för det sätt som ni har välkomnat mig in i er familj.

 

 Mina tankar går givetvis också till min egen familj.

 

Till min mor och min far, och min syster och hennes döttrar.

 

Mor och far, under hela min uppväxt har ni givit mig er villkorslösa kärlek.

 

Ni har hjälpt mig med er klokhet, och ni har hjälpt mig att bygga en stark självkänsla och trygghet genom sunda värderingar som har väglett mig genom livet.


I dag, när vi färdades genom Stockholms gator, då möttes vi av en otrolig glädje och värme.

 

Ett minne vi kommer att bära med oss djupt inne i våra hjärtan, för alltid.

 

Under de år som Victoria och jag har haft tillsammans har jag känt ett stort stöd från människor som jag har mött.

 

Det har varit väldigt viktigt för mig.

 

Tack.

 

Jag känner en djup respekt inför de uppgifter som ligger framför mig.

 

 Det kommer utan tvekan att bli en stor utmaning.

 

Jag ska göra mitt yttersta för att leva upp till de förväntningar som kommer att ställas på mig.

 

Jag kommer göra mitt yttersta för att stödja min hustru, Sveriges kronprinsessa, i hennes viktiga gärning.


Älskade Victoria.

 

 Jag är så stolt över det vi har tillsammans.

 

 Jag är så lyckligt att nu få vara din man.

 

Jag ska göra allt jag någonsin kan för att du ska förbli så lycklig som du är i dag.

 

Victoria, störst av allt är kärleken.

 

 Jag älskar dig så.

 

     

Av Ellen - 20 juni 2010 21:55

Kära, kära vänner,

jag vill börja med att tacka svenska folket för att ni har gett mig min prins.

 

Vi, min make och jag, är så otroligt glada och väldigt tacksamma för att så många vill vara här och fira tillsammans med oss.

 

Det är en enorm upplevelse, det är vår absolut största dag hittills i vårt liv.

 

Att känna ert stöd betyder mer för oss än ni någonsin skulle kunna förstå.

 

Det är något otroligt.

 

Idag är en dag som vi kommer att bära med oss i våra hjärtan för resten av vårt liv.

 

Tack!

Av Ellen - 20 juni 2010 21:33

Nu har Victoria äntligen fått sin prins....

        

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards