Alla inlägg under oktober 2013
För att färre ska drabbas och ännu fler överleva finns det två saker du, och var och en av oss, kan göra: Ta hand om dig själv och dina nära. En tredjedel av all cancer går att förebygga genom en hälsosam livsstil.
Sedan starten 2003 har Rosa Bandet-kampanjen samlat in närmare 404 miljoner kronor till cancerforskningen. Cancerfonden har under samma tid (2003-2012) sammanlagt delat ut drygt 448 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning. Dessa pengar har finansierat 164 forskningsprojekt eller forskartjänster. Pengarna som samlas in under kampanjen utgör en betydande del av de cirka 400 miljoner kronor som Cancerfonden delar ut varje år till svensk cancerforskning. Under 2012 års Rosa Bandet-kampanj samlades närmare 50 miljoner kronor in.
Bara i år, 2013, delar Cancerfonden ut 401 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Forskare och vårdpersonal över hela landet har under året möjlighet att ansöka om anslag från dessa miljoner. Cancerfondens forskningsnämnd beslutar vilka ansökningar som ska få anslag och låter alla ansökningar, oavsett cancerform, konkurrera med varandra i nationell konkurrens. På så sätt säkerställs att den främsta forskningen – den med bäst förutsättning att göra framsteg – får stöd..
14,9 procent av Cancerfondens insamlade medel går till kostnader för insamling och administration (2012 års redovisning), resten används till forskningsfinansiering, opinionsbildning och kunskapsspridning. Svensk insamlingskontroll, SI, accepterar upp till 25 procent i insamlings- och administrations-kostnader för att dela ut 90-konton.
Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor i Sverige, vilket är bakgrunden till att Cancerfonden har en särskild aktivitet för att klara finansieringen av denna diagnos. I tidigare års Rosa Bandet-kampanjer var de insamlade pengarna öronmärkta för direkt bröstcancerforskning (t ex unga forskare, forskningsprojekt). Syftet var att bredda basen för svensk bröstcancerforskning. Genom Rosa Bandet-kampanjen har Cancerfonden skapat uppmärksamhet kring bröstcancerproblemet och ökat forskningsfinansieringen, vilket starkt bidragit till att vi nu har en bred och internationellt framgångsrik bröstcancerforskning i Sverige.
Svenska bröstcancerforskare är framgångsrika ur ett internationellt perspektiv, samtidigt är det viktigt att känna till att forskning till sin natur är internationell. Forskningsresultat sprids mellan länder och ofta samarbetar forskargrupper från olika delar av världen. Det gör att genombrott och nya upptäckter ofta görs av flera forskargrupper tillsammans. Några av de senaste genombrotten inom bröstcancerforskningen har lett till:
När det gäller bröstcancer är det framförallt två forskningsområden vi vill peka på:
Generellt är det fyra områden inom cancerforskningen där Cancerfonden ser ett stort behov av mer forskning:
Framgång via opinionsbildning
Varje år får cirka 55 000 personer i Sverige cancer. För att ge dem bättre villkor – och öka deras chanser att överleva – väcker Cancerfonden opinion i viktiga frågor. Genom att peka på brister och föra fram förbättringsförslag vill vi påverka samhällsutvecklingen så att alla som drabbas av cancer får den bästa vården utifrån sina förutsättningar. Andra viktiga områden för vårt opinionsbildande arbete är frågor som rör prevention, det vill säga hur cancer kan förebyggas.
Här är några exempel på insatser vi gjort i tidigare års Rosa Bandet-kampanjer:
Chansen att bli botad från bröstcancer har ökat de senaste årtiondena. Detta beror framför allt på att allt fler fall av bröstcancer upptäcks i tidiga stadier samt på förbättrade behandlingsmetoder. Den aktuella statistiken* visar att drygt 80 procent överlever sin bröstcancer.
Flera faktorer leder till ökad överlevnad. I Sverige erbjuds alla kvinnor i åldern 40 till 74 år mammografiscreening vilket leder till tidig upptäckt och därmed större möjlighet till bot. Bröstcancerforskning har lett till en allt mer individualiserad behandling. Tilläggsbehandlingar efter operation minskar risken för återfall. Det är då ofta en kombination av strålbehandling, olika typer av cytostatika och hormonell behandling. För kvinnor med en viss typ av bröstcancer (HER 2 – positiv) har behandling med monoklonal antikropp effektivt minskat risken för återfall.
*Källa: Cancer i siffror 2013, Socialstyrelsen och Cancerfonden, 6:e utgåvan
Huvudpartner Rosa Bandet 2013 är:
ICA
LINDEX
APOTEKET
SUPREME CARD
Rosa partner är:
Garnier
Kellogg's
Mäster Grön
Crescent
Vileda
SATS
Stokvis
Rosa företag är:
AIG
ghd
Lypsyl
Scorett
Tena
Phone House
Bonjour
Kronägg
XL-Bygg
Hööks
Eukanuba
Lenox
din X
Gille
Mabs
Bolsius
Nilfisk
Några exempel på olika varor som är med o sponsrar
Ica Ett flertal av sallad, grönsaker och bär, bidrag 1,50 kr
Apoteket necessär Rosa Bandet, bidrag 50 procent (24,50 kr).
Kellogg's Frukostflingor Special K Classic, 400 g och 750 g, 2 kr i bidrag.
Phone House Hörlurar med Rosa Bandet-mönster. Bidrag 100 kr.
Kronägg 10-pack ägg, bidrag 1 kr.
Detta var några av många varor...vill du vilka fler som är med så kan du klicka här...
Ja har skrivit om det tidigare o ja gör det igen...o igen..o igen...kan ja vara med o sprida budskapet om vad viktigt det är att se över sina bröst...ge gåvor..sprida budskap....köpa produkter som har en anknytning till Rosa bandet kampanjen...etc etc så gör ja det mer än gärna...
Lite info om Rosa bandets kampanj
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj genomförs under oktober varje år med syfte att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om bröstcancer och driva opinion. Kampanjen genomförs 2013 för elfte gången i rad.
I dag får 20 kvinnor veta att det har bröstcancer. Det betyder att var nionde kvinna drabbas någon gång i livet. Antalet bröstcancerdiagnoser i Sverige ökar, men samtidigt blir de som överlever allt fler.
På 1960-talet levde cirka 50 procent av bröstcancerpatienterna i Sverige tio år efter diagnos och behandling. I dag är siffran drygt 80 procent. Cancerfondens mål är att ännu fler ska överleva – ett mål som bara kan bli verklighet genom framgångsrik forskning.
Dagens cancerforskning är primärt långsiktig och resultaten kommer främst våra barn och barnbarn att dra nytta av. Men människor drabbas redan nu. För att ge de drabbade bättre villkor, och öka deras chanser att överleva, arbetar Rosa Bandet även med kunskapsspridning och opinionsbildning.
Under oktober färgas hela Sverige rosa med hjälp av företag, föreningar och privatpersoner som vill engagera sig i kampen mot bröstcancer. Framgången med Rosa Bandet ligger bland annat i den avgränsade kampanjperioden som gör att vi varje år kan komma tillbaka med full kraft och nya aktiviteter under oktober månad.
Rosa Bandet är en internationell rörelse med ursprung i USA. Pink Ribbon, som Rosa Bandet heter på engelska, startades 1991 av bland andra Evelyn Lauder från kosmetikföretaget Estée Lauder. Sedan dess har Rosa Bandet vuxit till en internationell folkrörelse. Världen över ägnar organisationer, företag och privatpersoner oktober månad åt bröstcancerfrågan. Cancerfonden har genomfört kampanjen sedan 2003 och hade tioårsjubileum 2012.
I Sverige är vi två organisationer som arbetar med Rosa Bandet - Cancerfonden och BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation..
BRO som bildades 1982 är en obunden ideell patientorganisation. Verksamheten finansieras till största delen via medlemsavgifter och statliga bidrag. BRO:s främsta uppgift är att främja och tillvarata bröstcancerbehandlades intressen kring behandling, vård och rehabilitering. BRO administrerar Bröstcancerfonden.
BRO:s band är ceriserosa och säljs till förmån för Bröstcancerfonden och de lokala bröstcancerföreningarna. De kostar 20 kronor, varav tio kronor går till föreningarnas verksamhet och tio kronor till Bröstcancerfonden. Banden bekostas av Estée Lauder.
Cancerfondens rosa band 2013. Design: Elsa och Helen Billgren.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 | 10 |
11 | 12 |
13 | |||
14 | 15 | 16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 | 24 |
25 | 26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 | ||||||
|