Alla inlägg under mars 2010

Av Ellen - 18 mars 2010 10:37

Ja är för dödhjälp....MEN bara om det inte finns nån annan utväg....det ska inte få vara tillåtet bara för att nån vill ta livet av sig eller så...

 

Utan det ska vara tillåtet för de som inte har nåt att leva för som t.ex denna kvinnan som inte ens kan andas själv...kan ingenting själv...vad är det för liv egentligen??

 

Eller för t.ex dem som är svårt cancersjuka o de i stort sett bara väntar på att döden ska komma...vad är det för liv???

 

Visst det kanske är svårt att sätta vart gränsen ska gå men har man bara döden som utgång varför inte förkorta lidandet...för både personen i fråga o dess anhöriga/vänner....

 

O speciellt när personen själv vädjar om hjälp...varför inte låta hennes/hans sista önskan bli uppfylld när det inte finns nåt botemedel på nåt sätt o vis för att få denna människa att leva ett bra liv....

 

Ja röstar för dödshjälp...hur röstar du???

 

Tyck gärna till på min omröstning..

Av Ellen - 18 mars 2010 10:33

Den 31-åriga kvinnan är totalförlamad.I ett brev vädjar hon nu till Socialstyrelsen om att få dö.

 

– Det är min uttryckliga önskan att respiratorn stängs av efter det att jag har sövts, skriver kvinnan.

 

Sedan sex års ålder har kvinnan varit bunden vid en respirator.

 

Hon lider av en allvarlig neurologisk sjukdom och hennes tillstånd försämras gradvis.

 

– Jag kan inte andas själv. Inte ens ett enda andetag. Jag kan ej heller röra mig någonting, skriver hon i brevet som dikterats för två kuratorer vid Danderyds sjukhus, enligt Svenska Dagbladet.

 

Kvinnan ber Socialstyrelsen om att få avsluta sitt liv på ett värdigt sätt "så länge jag ännu har kropp och hjärna i behåll".

 

Ingemar Engström, läkare och ordförande i Läkaresällskapets etiska delegation, ger kvinnan sitt stöd.

 

– Den här patientens önskemål om att få avbryta behandlingen måste tillgodoses. Allt annat är tvångsvård. Det här är enligt kolleger en fullt beslutskapabel person som under lång tid uttryckt en önskan om att få dö, säger han till SvD.

 

Enligt honom har kvinnans ansvariga läkare vänt sig till Läkaresällskapet för råd. Delegationen har nu skrivit brev till Socialstyrelsen för att få ett klarläggande.

 

Fallet är enligt SvD det första som kan tvinga Socialstyrelsen att ta direkt ställningstagande i ett enskilt ärende.

 

– Vi kommer att ge vägledning till vårdgivaren så gott det går. I slutändan är det upp till den enskilde vårdgivaren att avgöra.

 

Det handlar om att hitta en balans mellan patientens rätt till inflytande över vården och handlingar som kan rubriceras som aktiv dödshjälp, säger Anders Printz, chef för avdelningen för regler och tillsyn på Socialstyrelsen, till tidningen.

 

Aktiv dödshjälp är inte tillåtet i Sverige..

 

 

Här kan ni läsa kvinnans brev till Socialstyrelsen:

 

Hej!


Mitt namn är NN.


Jag är 31 år, snart 32. Jag har en sjukdom som heter Neuroflbromatos. Jag föddes med min sjukdom men den upptäcktes när jag var 1 år. Jag opererades för min sjukdom när jag var 6 är. Och det var då jag vart förlamad och blev respiratorsbunden 24 timmar/dygnet. Jag kan ej andas någonting själv. Inte ens ett enda andetag. Jag kan ej heller röra mig någonting. /.../


Så länge jag ännu har min kropp och min hjärna i behåll så vill jag avsluta mitt liv så länge det är värdigt. Vill varken lida eller ruttna bort, vilket det annars kommer att bli eftersom det endast är respiratorn som håller mig vid liv. Därför är det min uttryckliga önskan att respiratorn stängs av efter att jag har sövts. För ingen människa i världen kan klara av att kväva sig själv vid vaket tillstånd utan att få panik. Hade jag haft förmåga att, göra detta själv hade jag gjort det.

Jag vill ha svar innan sommaren 2010.


Eftersom lagen inte tillåter dödshjälp så är det lätt att man tar saken i egna händer, vilket inte heller är rätt.


Hjälp sjukvården att hjälpa oss!

 

Av Ellen - 17 mars 2010 21:53

Idag var ja till bolaget...skulle köpa en bag-in-box....o tråkig som ja är så köper ja alltid säkra kort...man vill ju inte gärna ha 3 liter av ett odrickbart vin..

 

Men eftersom ja är så tråkig så missar ja säkert många goda viner....o sen är det ju så att alla viner finns ju inte på flaska så ska man prova så får det bli en 3 liters...

 

Men hur som helst så såg ja en ny fräsig bag-in-box...tyvärr så var det torrt vin o det är ja inte så mycket för men det var nästa så att ja köpte den för utseendet skull...för den var annolunda...

 

Eller vad säger ni????

 

  

 

Skulle inte ni oxå kunna köpa denna för utseendets skull för den ser ju inte ut som en vanlig bag-in-box???

Av Ellen - 17 mars 2010 21:48

Imorgon...ja både vill o inte vill att den dagen ska komma...för det är imorgon vid 15-tiden som läkaren ska ringa o tala om vad bilderna visade från i torsdags då vi var på skallröntgen med Livia....

 

Nåt inom mig säger att det kommer vara nåt men ja hoppas innerligt att ja har fel....men ja drabbas ju bara av en massa motgångar så varför inte???

 

O idag var Livia även flammig på kroppen....så vi får se vad han säger om det...

men hon vart ju så fin i hyn efter vi hade smörjt henne så det kanske inte är så farligt om hon blir flammig nån gång då o då...

 

Ja håller tummarna hårt...men ja är bara en människa...så det är svårt att låta bli o tänka att det skulle vara nåt...

Av Ellen - 17 mars 2010 21:45

Nu har vi funnit en stol på blocket..visserligen så kunde den varit billigare men det är ändå bra mycket billigare än o köpa en helt ny...

 

Den vi ska köpa ska de ha 1000:- för men då medföljde även bygeln...

 

Den fanns i Karlstad o som tur var så bodde personen inte så långt ifrån min moster så hennes gubbe skulle åka o köpa den imorgon så slipper vi åka ner..

 

O stolen tar de med nästa helgen då vi ska ha dop...

Av Ellen - 16 mars 2010 11:59

Kanske ja börjar bli sjuk...för ja fryser o känner mig lite ur balans...

 

Vi får avvaka o se...men ja hoppas inte det..

Av Ellen - 16 mars 2010 11:33

Det är så mycket ja skulle behöva göra....men lusten o orkan lyser verkligen med sin frånvaro...

 

Tyvärr så har ja fått munsår...igen....o det gör att ja blir lite dämpad....vet inte varför men ja blir det...

 

Men ja ska i alla fall åka o handla sen...måste handla en hel del bakgrejor så att inget tar slut...ska ju baka en hel del inför dopet som är den 27 mars...(det kommer ca 35-40 st på dopet)

 

Så ja behöver bl.a köpa hem:

 

* mjöl

* socker

* vaniljsocker

* pärlsocker

* hjorthornsalt


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Välkommen till min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards